Blogi

Kirja on valinta. Asenne.

Kirja on valinta. Asenne.

Me kirja-alan toimijat ja järjestöt olemme mukana kampanjassa, jossa syysloma on nimetty lukulomaksi. Lukuloman teemana on matkustaminen: kirjan siivin voi matkata mihin tahansa, ja täysin ilmastoystävällisesti. Pidän kampanjaa ja sen sisältöä merkittävänä ja siksi aihe näkyy somessamme laajasti tällä viikolla. Kokosimme omien kirjojemme lisäksi myös yhteistyökumppaneidemme tarjonnasta vinkkejä, miten matkailla ilman hiilijalanjälkeä. Pääsen Kirjakaarella seuraamaanRead more about Kirja on valinta. Asenne.[…]

Paraskaan tarina ei menesty pöytälaatikossa

Paraskaan tarina ei menesty pöytälaatikossa

Kirjakaari ja viestintätoimisto Brandia ovat tänään mukana työpajassa, jossa pohditaan tarinallistamista osana brändityötä. Tarina ja tarinallinen viestintä ovat olleet maailmalla suosittuja jo pitkään, ja vihdoin aihepiiri alkaa näkyä myös Suomessa yhteisö- ja yrityskentällä. Meillä aiheiden parissa on painittu jo vuosia, mutta mikä on ydinviesti, jonka toivon kaikkien työpajaan osallistuvien tämän päivän jälkeen muistavan? Maailma onRead more about Paraskaan tarina ei menesty pöytälaatikossa[…]

Mikä siinä työssä kestää?

Mikä siinä työssä kestää?

Yritysmaailmassa törmätään usein tilanteeseen, jossa asiakas toivoisi työn valmistuvan nopeammin, kuin tarjouksessa on määritelty. Joskus päädytään jopa siihen, että työ tehdään itse. Kuulostaako tutulta? Usko tai älä, meillekin on käynyt näin. Tätä pohtiessamme löysimme hauskan videon siitä, kuinka projektiin varattu aika vaikuttaa työn laatuun: Tästä herääkin pari kysymystä. Miksi kukaan toteuttaisi projektia kiireellä ja hutaisten,Read more about Mikä siinä työssä kestää?[…]

Kyllähän minä voin tämän itsekin tehdä

Kyllähän minä voin tämän itsekin tehdä

Tottahan toki, jokainen voi tehdä itse esimerkiksi tapahtumajulisteen, uudet verkkosivut tai kirjoittaa vaikkapa yritystarinan. Mutta oletko koskaan pohtinut, mikä on itse tehdyn työn vs. tilatun työn hintalaatusuhde? Otetaanpa esimerkki. Suunnittelet taloprojektia. Sinulla ei ole aikaisempaa kokemusta rakentamisesta, mutta olet katsonut paljon rakennusohjelmia, ystäväsi on tapetoinut seiniä ja serkkusi on käynyt nuorena poikana sähköalan ammattikoulutuksen. KyllähänRead more about Kyllähän minä voin tämän itsekin tehdä[…]

Jokainen yritys on tarinan arvoinen

Jokainen yritys on tarinan arvoinen

  Yritysesittelymme: Liikevaihto vuonna 2017: 102 miljoonaa euroa Työntekijöitä: noin 450 henkilöä Perustamisvuosi: 1951 Arvot: mm. rehtiys, yhdessä tekeminen, rohkeus, ilo Tunnistitko näistä faktoista kyseisen yrityksen? Ei hätää, harva tunnistaisi. Mutta entäpä tästä kuvauksesta yrityksen alkutaipaleelta? Yrityksen tarina juontaa juurensa Viljo Ratian omistamasta Printex-nimisestä kangaspainosta, jolle hänen vaimonsa Armi Ratia hankkii painettavaksi uudenlaisia, rohkeita kuvioita.Read more about Jokainen yritys on tarinan arvoinen[…]

8 vinkkiä kirjoittamiseen

8 vinkkiä kirjoittamiseen

Teksti kuin teksti, saattaa moni ajatella. Laitetaan vain riittävä määrä adjektiiveja, verbejä ja substantiiveja pötköön, ja eiköhän se ollut siinä. Täydennetään varmuuden vuoksi vielä muutamalla asiantuntijaimagoa hyväilevällä termihirviöllä. Helpotuksen huokaus, klik ja blogikirjoitus someen. Yksinkertaista ja helppoa. Tekstillä on kuitenkin väliä. Vaikka jokainen voi raapaista minkä tahansa tarinan tyngän kaverilleen WhatsAppissa ilman välimerkkejä ja isojaRead more about 8 vinkkiä kirjoittamiseen[…]

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Spontaaneja roiskaisuja vai harkittuja viestejä – näin suunnittelet yrityksesi viestintää Vaikka kuluneella sanonnalla “hyvin suunniteltu on puoliksi tehty” voisi pyyhkiä tiskipöydältä spagettikastikkeen roiskeet, on siinä kuitenkin vinha perä. Toki spontaaneillekin tempauksille on paikkansa ja aikansa, mutta yritysviestinnässä suunnitelmallisuutta ei kannata aliarvioida. Suunnitelma on kivijalka, jolle kaikki toiminta rakentuu. Yritysviestintä on omanlaisensa verkosto, jossa eri kanavatRead more about Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty[…]

Miksi yritysblogin sisällöntuotantoon kannattaa panostaa?

Miksi yritysblogin sisällöntuotantoon kannattaa panostaa?

Onko blogin päivittäminen pakollinen paha yrityksessäsi? Kirjoituksia täytyy julkaista, koska kaikki muutkin niin tekevät? Asia voisi olla toisinkin. Koska asiantunteva ja laadukas yritysblogi on tärkeä markkinoinnin kanava nykyajan digitaalisessa maailmassa, sen sisällöntuotantoon kannattaa satsata. Vaikka blogin hyödyt eivät välttämättä kilahda suoraan liikevoittona yrityksen tilille, kärsivällinen ja tavoitteellinen sisällöntuotanto palkitsee ennen pitkää. Kokosimme muutamia syitä, miksiRead more about Miksi yritysblogin sisällöntuotantoon kannattaa panostaa?[…]

Kirjoitin, näin, voitin – kirjoitustaito valttikorttina yritysviestinnässä

Kirjoitin, näin, voitin – kirjoitustaito valttikorttina yritysviestinnässä

Oletko joskus kiinnittänyt huomiota siihen, kuinka kieli ympäröi meitä kaikkialla, myös työpaikalla? Käänsitpä katseesi sanomalehden sivuille aamukahvilla tai sähköpostilaatikkoon tietokoneen ruudulla, erilaisten tekstien virta on loputon. Vaikka kuva, video ja ääni valtaavat ahnaasti alaa yritysmaailmassa, kirjallinen viestintä ja tekstit eivät katoa – päinvastoin. Kun pelkistetyt sanat joutuvat kamppailemaan yritysviestinnässä kuvien moninaisten merkitysten kanssa, yksinkertaisimmillaan oivaltavallaRead more about Kirjoitin, näin, voitin – kirjoitustaito valttikorttina yritysviestinnässä[…]

Aasinsillalla pääsiäisestä history marketingiin

Aasinsillalla pääsiäisestä history marketingiin

Pääsiäinen on esimerkki vuosittain vietettävästä kristillisestä juhlapyhästä, jonka juuret juontuvat pitkälle menneisyyteen. Juhlan syyt kumpuavat noin 2 000 vuoden takaa Jeesuksen viimeisistä päivistä ja ylösnousemuksesta, ja siksi pääsiäistä pidetään kristinuskon vanhimpana ja tärkeimpänä juhlana. Historian tutkimukset ja evankeliumit kertovat kukin omaa tarinaansa siitä, mitä menneisyydessä todella tapahtui. Vaikka emme yritystarinoita toteuttaessamme tee (ainakaan vielä) aikamatkojaRead more about Aasinsillalla pääsiäisestä history marketingiin[…]