Yritysesittelymme:
Liikevaihto vuonna 2017: 102 miljoonaa euroa
Työntekijöitä: noin 450 henkilöä
Perustamisvuosi: 1951
Arvot: mm. rehtiys, yhdessä tekeminen, rohkeus, ilo
Tunnistitko näistä faktoista kyseisen yrityksen? Ei hätää, harva tunnistaisi. Mutta entäpä tästä kuvauksesta yrityksen alkutaipaleelta?
Yrityksen tarina juontaa juurensa Viljo Ratian omistamasta Printex-nimisestä kangaspainosta, jolle hänen vaimonsa Armi Ratia hankkii painettavaksi uudenlaisia, rohkeita kuvioita. Armilla on kirkas ajatus tulevaisuudesta. Täytyy unelmoida, Armi sanoo. Ja pitää erottua muista, hän korostaa. Printexin ja myöhemmin yrityksen X värikkäät kankaat painetaan käsin aina joulukuuhun 1973 asti.
Aivan, kyseessä on kaikkien tuntema designyritys: Marimekko.
Esimerkki on osoitus siitä, kuinka edelleen niin kovin moni yritys esittelee toimintaansa kuivakoiden lukujen ja perustietojen avulla. Parhaimmillaan vain yritysjohto itse tunnistaa oman yrityksensä sen tärkeimmistä tunnusluvuista. Kuvaileva tarina on kuitenkin aina mieleenpainuvampi vaihtoehto, niin myös Marimekon kohdalla.
Marimekko on ikoniseen asemaan noussut suomalainen yritys, jonka vahva tarina toimii vakuutuksena sille, miksi yritys on olemassa, mistä sen juuret ovat peräisin ja mihin se on tulevaisuudessa matkalla. Tarinallinen viestintä on history marketingia parhaimmillaan. Hyvin kerrottu tarina herättää tunteita ja rakentaa asioille merkityksellisen kontekstin.
Koska unohtumaton tarina syöpyy mieleen, sitä myös jaetaan herkästi eteenpäin.
Tarinantoteuttajina sytymme joka kerta uuden tarinan äärellä. Laitetaanko saman tien sinunkin yrityksesi esittely uuteen uskoon – tarinan muodossa?