Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Spontaaneja roiskaisuja vai harkittuja viestejä – näin suunnittelet yrityksesi viestintää

Vaikka kuluneella sanonnalla “hyvin suunniteltu on puoliksi tehty” voisi pyyhkiä tiskipöydältä spagettikastikkeen roiskeet, on siinä kuitenkin vinha perä. Toki spontaaneillekin tempauksille on paikkansa ja aikansa, mutta yritysviestinnässä suunnitelmallisuutta ei kannata aliarvioida. Suunnitelma on kivijalka, jolle kaikki toiminta rakentuu.

Yritysviestintä on omanlaisensa verkosto, jossa eri kanavat ja sisällöt lomittuvat toisiinsa. Siksi suunnitelmallisuus on tärkeää, jotta viestinnän eri osa-alueet ovat loogisesti linjassa keskenään. Muutamia seikkoja on hyvä ottaa huomioon, kun suunnitelmia lähtee suunnittelemaan ja viemään käytäntöön.

Näillä viidellä kohdalla pääset jo hyvin alkuun:

  • sisältö: Mitkä aiheet saavat kohderyhmäsi kiinnostumaan tuottamastasi sisällöstä? Millaiset sisällöt puhuttelevat parhaiten yleisöäsi?
  • kohderyhmä(t): Mitkä ovat tärkeimpiä kohderyhmiäsi? Miten heille kannattaa viestiä?
  • kanavat: Missä kanavissa viestit? Mitkä aiheet sopivat sosiaaliseen mediaan, mitkä taas vaikkapa uutiskirjeeseen?
  • aikataulu: Milloin julkaiset mitäkin missäkin kanavassa? Mitkä merkkipäivät ovat huomionarvoisia? Millaisen vuosikellon varassa viestit?
  • seuranta: Miten suunnitelmasi toteutuu käytännössä? Milloin suunnitelmia on tarpeen päivittää?

Jos viestinnän suunnittelu tuntuu työläältä, me tulemme hätiin. Suunnitellaan yhdessä yrityksesi näköistä viestintää!