Oletko joskus kiinnittänyt huomiota siihen, kuinka kieli ympäröi meitä kaikkialla, myös työpaikalla? Käänsitpä katseesi sanomalehden sivuille aamukahvilla tai sähköpostilaatikkoon tietokoneen ruudulla, erilaisten tekstien virta on loputon. Vaikka kuva, video ja ääni valtaavat ahnaasti alaa yritysmaailmassa, kirjallinen viestintä ja tekstit eivät katoa – päinvastoin. Kun pelkistetyt sanat joutuvat kamppailemaan yritysviestinnässä kuvien moninaisten merkitysten kanssa, yksinkertaisimmillaan oivaltavalla kirjoitustaidolla voi olla jopa enemmän voimaa.
Vaikka mutkattomasti jutteleva supliikkipersoona pärjää varmasti edelleen yrityksen palavereissa ja spontaaneissa asiakaskohtaamisissa, nykyajan työelämässä harvassa ovat sellaiset työntekijät, jotka pystyvät välttymään vaikkapa sähköpostien kirjoittamiselta. Kuten viestinnän asiantuntija Jukka Hakala asian ilmaisee: kieli on ihmisen ja yrityksen käyntikortti. Siksi sujuvan ja ymmärrettävän kielenkäytön merkitystä ei ole syytä aliarvioida. Kirjoittaminen on työelämässä kultaakin kalliimpi taito, kun sen oikeaoppiseen käyttämiseen ja kehittämiseen kannustetaan.
Varmasti jokainen lukee kiireisen työpäivän lomassa mieluummin helppotajuista artikkelia tai ytimekästä tiedotetta kuin vasemmalla kädellä huitaistua epäjohdonmukaista uutista.
Monesti luku- ja kirjoitustaitoa pidetään länsimaisissa yhteiskunnissa, kuten Suomessa, kutakuinkin itsestäänselvyytenä. Niinpä taitoja ei välttämättä nähdä elintärkeänä osaamisena, vaikka juuri kyky kirjoittaa ja lukea korostuu tekstivaltaisen yhteiskunnan kaikissa toiminnoissa. Esimerkiksi digitaaliset verkkoympäristöt täyttyvät teksteistä, kun entistä useamman yrityksen ja organisaation asiakaspalvelu on siirtynyt verkkoon. Yritysviestinnässä kirjoitettu sana on vallalla.
Koska olemme harjoitelleet kirjoittamisen taitoja vuodesta toiseen koulunpenkillä, miksi heittäisimme vuosien työn hukkaan työelämässä?
Kuten puhuttua, kirjoittaminen on taitolaji. Mutta sitä voi oppia – ja kuinkas muuten kuin kirjoittamalla. Yhtä lailla erilaisten tekstien lukeminen harjaannuttaa käyttämään kieltä monipuolisesti. Koskaan ei ole liian myöhäistä oppia uusia taitoja, ja kirjoitustaito on yksi hyvä esimerkki tästä. Tarjolla on toki pilvin pimein myös erilaisia koulutuspaketteja, jotka opastavat, kuinka kirjoittajana voi kehittyä ja teroittaa kynänsä entistä terävämmäksi.
Toisinaan yritysviestintä kannattaa ulkoistaa huoletta alan ammattilaiselle, jonka hyppysissä syntyy ymmärrettävää, yrityksen tyylin mukaista tekstiä eri tarpeisiin. Älä siis kaihda ottaa yhteyttä viestinnän kysymyksissä, sillä me olemme olemassa juuri sitä varten.