Uteliain ja rohkein mielin kohti uusia tarinoita

Kun uusi uljas vuosi on pyörähtänyt vauhtiin, ajattelimme pistää viime vuoden pakettiin ja katsoa alkanutta vuotta kirkkain silmin. Vuosi 2017 toi tullessaan hienoja projekteja ja melkoisia myllerryksiä koko Kirjakaaren toimintaan, joten haluamme avata hieman sitä, mitä oikein on tullut tehtyä. Muutostyön ja vaiheikkaiden projektien ansiosta viime vuosi oli monin tavoin antoisa.

Kaikessa työntouhussa Kirjakaari täytti pyöreitä vuosia, kun yrityksen perustamisesta tuli täyteen 10 vuotta.

Suomalaista menestystä yritysten ja organisaatioiden näkökulmasta esittelevä Suomi – 100 menestyksen vuotta -teos oli heittämällä vuoden isoin voimainponnistus kaikilta meiltä – ja samalla koko Kirjakaaren 10-vuotisen historian suurin yksittäinen projekti. Se vaati yhteistyötä ja viestimistä sadan eri organisaation kanssa. Lukuisia puhelinsoittoja, sähköpostiviestejä ja tapaamisia. Haastatteluja, tekstivedoksia ja kuvatiedostoja. Käännöstyötä, taittoa ja painoa. Ennen kaikkea teos on kunnianhimoisen yhteistyön tulos.

Kuten kirjan kantavana teemana on: yhdessä olemme aina olleet enemmän.

Toinen viime vuonna työllistänyt projekti oli keskisuomalaista osaamista esittelevä #kasvunmaakunta-juhlajulkaisu, joka jatkoi yritysten ja organisaatioiden menestystarinoiden jatkumoa. Keski-Suomen kauppakamarin kanssa yhteistyössä toteutettu projekti julkistettiin Kasvu Open -tapahtumassa. Suomi – 100 menestyksen vuotta -kirjan julkkareita taas vietimme arvokkaasti ennen itsenäisyyspäivää. Kun 100 suomalaista menestystarinaa esittelevä teos kertoo organisaatioden kautta koko Suomen tarinan, #kasvunmaakunta-julkaisu keskittyy Keski-Suomen menestyksen tukemiseen. Molempien projektien myötä olemme saaneet jalkaa oven väliin useampaankin yritykseen.

Kirjakaaren toiminta on aina perustunut asiakaslähtöisyyteen. Sama toimintatapa jatkui ja lujittui viime vuonna. Kun alun alkaen Kirjakaaren toiminnan ytimen muodostivat muiden kustantamien kirjojen markkinointi ja myynti, on kymmenessä vuodessa tultu valovuosi eteenpäin. Samalla yritys on kehittynyt monella osa-alueella. Viime vuoden projektit olivat yrityksemme historiassa myös siinä mielessä ainutlaatuisia, että toimitustyö oli kokonaan Kirjakaaren harteilla. Ensimmäisen oman toimittajan palkkasimme jo vuoden 2016 lopulla, kun päätoimittaja-Antti ryhtyi luotsaamaan Suomi 100 -projektia. Parhaimmillaan toimittajakuntaan kuului puolenkymmentä kirjoittajaa viime vuonna.

Tarinoiden voimaa on ollut hienoa todistaa.

Kun painetun kirjan suosio on alkanut viime vuosina muuttaa muotoaan, kaikenlainen digitaalinen sisältö on vastaavasti nostanut kovasti päätään. Tähän muutokseen vastasimme konkreettisesti viime vuonna perustamalla Kirjakaaren rinnalle viestintätoimisto Brandian. Koska perinteinen maakuvaviestintäkään ei ole samanlaista kuin ennen muinoin, teemme nyt suomalaista maakuvaviestintää yhä enemmän yritystarinoiden muodossa – Suomi ja maailma kun ovat pullollaan toinen toistaan upeampia menestystarinoita. Yritysten menneisyyttä lähestymme history marketing -näkökulman kautta, mikä on aikalailla ainutlaatuista Suomessa.

Uudenlaisten projektien lisäksi muutosryöppy on koskenut yrityksemme henkilöstöä ja yleisiä toimintatapoja. Toimitusjohtajan tittelin vaihtumisen myötä olemme saaneet porukkaamme monia uusia, osaavia ja luotettavia ammattilaisia, jotka ovat ottaneet vastuuta yrityksen kehittämisestä. Näin valta ja vastuu on levittäytynyt pikkuhiljaa koko organisaatioon. Henkilöstömme on osittain muuttunut, ja uutta verta on saatu viemään Kirjakaarta ja Brandiaa uusille urille. Toisin sanoen uskalsimme lähteä seuraamaan määrätietoisesti omaa unelmaamme tarinoiden parissa.

Menestys on ihmisistä kiinni, ja siihen mekin uskomme.

Vuonna 2018 toteutamme erilaisten yritysten tarinoita samanlaisella rohkeudella ja luovuudella kuin tähänkin asti. Samalla autamme yrityksiä hyödyntämään niiden omaa menneisyyttään esimerkiksi markkinoinnin apuna ja brändin rakentamisen tukena. Haluamme, että jokainen yritys saa arvoa ja hyötyä omasta ainutlaatuisesta tarinastaan. Parhaimmassa tapauksessa yrityksen liiketoiminta saa uutta pontta ja organisaation positiivinen tunnettuus lisääntyy.

Ennen kaikkea haluamme, että suomalainen osaaminen ja suomalaiset menestystarinat tunnistetaan jo kaukaa – niin Suomessa kuin maailmalla. Tässä työssä ammattilaistemme piinkova tiimi on täysillä mukana.