Moni yritys on menestynyt maailmalla kertomalla omasta historiastaan – kaikessa yksinkertaisuudessaan – niitä tositarinoita, jotka ovat tehneet yrityksestä ainutlaatuisen. Löysimmekin sellaisen trendikkään termin kuin history marketing, jonka mukaan yrityksen menneisyyttä hyödynnetään sen nykyisessä ja tulevassa toiminnassa. Mitä tämä sitten tarkoittaa? Siitä kerromme nyt lisää.
Yrityksen juuret, uniikki tarina ja aito identiteetti luovat perustan history marketing -ajatukselle. Sen avulla voidaan selvittää, millainen yritys on menneisyydessä ollut, millainen se on nyt ja millainen se kenties tulee tulevaisuudessa olemaan. Tämä ei ole mitään Back to the Future -utopiaa, vaikka se saattaakin äkkiseltään semmoiselta kalskahtaa. Menneisyydellä on merkitystä, mutta harva pysähtyy sitä ajattelemaan – saati hyödyntämään. Kuuletko historian havinaa? Uskotko, että totuus on tarua ihmeellisempää?
Kun tarkastelee yritysten ja organisaatioiden menneisyyttä, voi huomata toimintaa ohjanneet kiperät solmukohdat, pöytäkirjoihin nuijitut päätökset tai vaikkapa uudenkarheat innovaatiot tai tuotteet, jotka ovat saaneet yrityksen menestymään. Vaikka nämä tapahtumat ovat ollutta ja mennyttä, ne ovat punoneet organisaation tarinaa. Siksi niiden avulla voidaan rakentaa merkityksiä myös nykyiseen ja tulevaan toimintaan. Kun yrityksessä tai organisaatiossa tunnetaan oma menneisyys, sieltä kumpuavilla merkityksillä voidaan luoda omaleimainen ja persoonallinen identiteetti – sellainen, jota kenelläkään muulla ei ole.
Menneisyys voi toimia kivijalkana sille, miten organisaatiossa rakennetaan yhteisöllisyyttä.
Tavoitteena on, että työntekijä tuntee yrityksen historian ja tarinan. Hän haluaa kuulua johonkin ja tuntea itsensä merkitykselliseksi, eikä olla vain irrallinen palanen osana suurta palapeliä. Kun työntekijä tietää, miten yritys on syntynyt ja miksi se on olemassa, se todennäköisesti sitouttaa hänet lojaaliksi toimijaksi, joka itse aktiivisesti rakentaa yrityksen tarinaa edelleen. Yrityksen juurilta juontuvat tarinat kutovat sitä punaista lankaa, jonka osaksi jokainen organisaation jäsen haluaa kuulua.
Yrityksen syntyminen on voinut olla sattuman kauppaa tai sitkeän työn tulos. Useimmiten mukana on ollut kuitenkin niin onnenkantamoisia kuin hartiavoimin painettua työtä. Lopulta kuitenkin pitkän aikavälin suunnitelmat ja niiden toteuttaminen tekevät yrityksestä juuri omanlaisensa. Suunnitelmallisuus liittyy strategiaan, ja siksi menneisyyden merkitykselliset tapahtumat, päätökset ja valinnat tarjoavat eväitä koko organisaation strategian rakentamiseen.

Kun yrityksen oma klaani tietää, miten historiasta nousevien merkityksien avulla viestitään yrityksen arvosta ja menneisyydestä sisäisesti, samaa taktiikkaa voi käyttää silloin, kun viestitään tärkeille sidosryhmille. Kun yrityksen toiminnan kannalta keskeiset toimijat tietävät yrityksen olemassaolon perustan ja toiminnan arvot, molemminpuolinen luottamus rakentaa kullanarvoisia yhteistyöverkostoja. Verkostojen voimalla on edelleen mahdollisuus tuottaa parempaa kasvua ja tuottavuutta. Ja sekös vasta oman elämänsä Roope Ankkaa myöhäilyttää.
Tarinallisen yritysviestinnän yhteydessä puhuimme siitä, kuinka tarinat toimivat tehokkaana työkaluna markkinointiviestinnässä ja myynnin tukena. Erityisesti yrityksen menneisyydestä voidaan löytää juuri niitä onnistumisia ja kompastuskiviä, jotka rakentavat sen uniikkia brändiä ja edistävät rehellistä markkinointia. Mikään ei ole sen aidompaa kuin luottaa tositarinoiden voimaan (tosi-tv:n suosiokin on yksi elävän elämän osoitus tästä, vaikka tosi-tv:tä emme teekään).
Menneisyyden merkityksiä metsästämässä,
tarinatiimi