Miksi tarina?

Muistat varmasti tusinoittain tarinoita, jotka ovat painuneet mieleesi: lapsena kuultuja satuja, tunnelmia ikimuistoisesta hääpäivästä, parhaan ystävän kalajuttuja tai ihan vain tarinoita arkipäivän yllättävistä sattumuksista.

Vaikuttava tarina koskettaa ja koukuttaa. Yhtä lailla jokaisen organisaation historiaan mahtuu valtava määrä sattumuksia ja niihin liittyviä tarinoita, joten tarinallisuus toimii tehokkaana työkaluna myös yritysviestinnässä. Me Kirjakaarella olemme uskoneet tarinankerronnan voimaan jo vuosia ja saattaneet tarinoita kirjoihin ja kansiin. Nyt toteutamme tarinoita myös viestintätoimisto Brandiassa kertomalla niitä eri medioissa, jotka tarjoavat rajattomasti mahdollisuuksia.


History marketing – koska menneisyydellä on merkitystä

Moni yritys on menestynyt markkinoimalla omaa historiaansa kertomalla niitä tositarinoita, jotka ovat tehneet yrityksestä ainutlaatuisen. Maailmalla puhutaan history marketing -näkökulmasta, jonka mukaan yrityksen menneisyyttä hyödynnetään sen nykyisessä ja tulevassa toiminnassa.

Totuus on tarua ihmeellisempää.

Yrityksen juuret, uniikki tarina ja aito identiteetti luovat perustan history marketing -ajatukselle. Sen avulla voidaan selvittää, millainen yritys on menneisyydessä ollut, millainen se on nyt ja millainen se on tulevaisuudessa. Kun organisaatiossa tiedetään, miksi se on olemassa ja miten se on kehittynyt, menneisyydestä kumpuavilla merkityksillä voidaan:

  • luoda organisaation yhteisöllisyyttä siten, että työntekijät tuntevat sen arvon ja historian
  • viestittää yrityksen arvosta ja menneisyydestä tärkeille sidosryhmille
  • rakentaa yrityksen brändiä ja edistää markkinointia
  • antaa eväitä yrityksen strategian rakentamiseen.

Historian kannalta tärkeät onnistumiset ja kompastuskivet ovat polttoainetta hyville tarinoille. Me viestintätoimisto Brandiassa toteutamme tarinoita, joissa menneisyyden merkitykset yhdistyvät tulevaisuuteen.  

Tarinoilla tehoa yritysviestintään

Jokainen tarina pitää sisällään jotakin arvokasta – sellaista, joka herättää tunteita. Yhdistämme menneisyyden merkityksistä ja tarinoiden tehosta moniäänisen ja mieleenpainuvan lopputuloksen, ja siksi olemme vaikuttava yritysviestinnän kumppani ja uskottava tarinankertoja.

Tarinoilla voidaan:

  • luoda positiivisia mielikuvia ja rakentaa yrityksesi brändiä
  • esitellä tuotteitasi ja palveluitasi yrityksesi omalla tyylillä
  • hioa yrityksesi sisäistä ja ulkoista viestintää houkuttelevammaksi
  • tehdä laadukasta sisällöntuotantoa eri medioissa
  • toteuttaa merkityksellistä markkinointiviestintää
  • sitouttaa asiakkaita ja luoda näin läheisempiä asiakaskontakteja
  • osallistaa työntekijöitä rakentamaan myönteistä ja viihtyisää yrityskulttuuria.

Tuleeko juuri sinun yrityksesi tarinasta osa jotakin suurempaa tarinaa?

Painetut julkaisut ovat edelleen oiva tapa kertoa kotimaassa ja maailmalla suomalaisesta osaamisesta ja menestyksestä. Toisaalta digitalisaation ansiosta luomme asiakkaillemme jatkuvasti uusia koskettavia tarinoita myös muissa medioissa: lopputuloksena voi olla vaikkapa e-kirja, yrityksen verkkosivut tai sarja sosiaalisen median julkaisuja. Tähän mennessä toteuttamiemme tarinoiden pohjana toimii 100 menestyksen vuotta -verkkosivusto, johon kokoamme suomalaisia menestystarinoita maailmalle kerrottavaksi.

Historia on ainutlaatuinen voimavara tulevaisuuden rakentamiseen.