Näyttäviä näkökulmia ja raamikkaita rajauksia

Oli yritys nuoren pojanklopin tai harmaantuneen herrasmiehen iässä, sen tarinasta on mahdollista kirjoittaa tiivis ja näppärä katsaus tai monen sadan sivun järkäle. Mutta mikä sitten on kulloinkin paras ratkaisu? Me Kirjakaarella ja Brandiassa teemme ainoastaan koukuttavan kiinnostavia toteutuksia mittatilaustyönä, joissa sivumäärällä ei ole niinkään väliä. Laatu ratkaisee.

Kokemuksemme mukaan kiinnostavuus syntyy siitä, kun yrityksen tai organisaation tarinasta poimitaan keskeiset tapahtumat, joilla on ollut todellista merkitystä organisaation menneisyyden ja menestyksen kannalta. Ja mikä tärkeintä, kerromme ne mielenkiintoisen näkökulman kautta. Raamikas rajaus ja nokkela näkökulma auttavat kirjoittajaa luomaan kiinnostavan lopputuloksen. Toisin sanoen näkökulma toimii kirjoittajan karttana ja kompassina, kun hän seilaa yritysten tai organisaatioiden menneisyyden – joskus myrskyisilläkin – vesillä, joihin ilman suuntaviivoja on helppo eksyä.

Näkökulman valinta on siis ensimmäinen rajaamisen keino: miten valita kiinnostava näkökulma, joka ei saa haukottelemaan heti ensimmäisen kappaleen jälkeen? Teoriassa näkökulmia yrityksen tai organisaation menneisyyteen on olemassa loputtomasti – niistä vain pitää valita se istuvin malli. Vaikka samoja näkökulmia voisikin periaatteessa kierrättää usean yrityksen tai organisaation kohdalla, meidän mielestämme on aina syytä valita uusi ja uniikki näkökulma, joka sopii räätälin mittatilaustyönä juuri tietyn toimijan tyyliin ja luonteeseen. Joskus se voi olla vanha kunnon hippilook, joskus taas asiallisen särmä pukumiehen tyyli.

Koska näkökulmia voi poimia kuin pohjattomasta sammiosta, on hankala antaa yleispätevää ohjetta yhden ainoan oikean näkökulman valintaan. Ja sellaista kun ei toisaalta olekaan. Olemme kuitenkin huomanneet, että hyvät näkökulmat ovat usein yleismaailmallisia eli yksittäistä toimijaa laajempia. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kun teoksessa kuvataan yrityksen vaiheita, siinä esitellään myös yrityksen koko toimialaa laajemmin. Toimialan lisäksi laajempi näkökulma voi tarkoittaa vieläkin suurempaa ilmiötä, josta yritys on vain yksittäinen esimerkki. Jos yritys toimii vaikkapa talonrakennusalalla, näkökulma voi liittyä asumiseen ja sen muutoksiin – siis aiheisiin, joista jokaisella ihmisellä on jonkinlainen omakohtainen kokemus.

Yksi asia on tärkeää muistaa: kiinnostava ja hyvä näkökulma yllättää! Esimerkiksi historiikki-genressä tyypillinen tulokulma yrityksen tai organisaation menneisyyteen liittyy usein talouteen tai taloushistoriaan. Vaikka se on monesti hedelmällinen lähtökohta, olemassa on myös lukuisia muita tulokulmia menneisyyteen. Turha siis jumittaa siihen yhteen ja ainoaan, jos monet muut näkökulmat toimivat paremmin. Menneisyyttä voi lähestyä esimerkiksi sosiaalihistorian näkökulmasta, jolloin huomio kiinnittyy vaikkapa työhön ja yhteisöön. Kulttuurihistorian kautta puolestaan kuvataan esimerkiksi yrityksen valmistamia tuotteita ja niiden asemaa kuluttamisen muutoksessa.

Olennaista näkökulman valinnassa on skaalaus: katsotaanko menneisyyteen kaukoputkella vai mikroskoopilla. Sanomattakin on selvää, että erilaiseltahan se kohde näyttää. Toisinaan menneisyyteen on syytä sihdata hyvin tarkasti, jolloin esimerkiksi yrityksen isot suuntaviivat jäävät vähemmälle huomiolle. Toisinaan taas tavoitteena on muodostaa laaja yleiskuva yrityksen ja organisaation asemasta omalla markkina-areenallaan, jolloin näkökulman on syytä olla laaja ja keskittyä esimerkiksi taloudellisiin tunnuslukuihin. Luonnollisesti näkökulmaa voi skaalata kameran zoomin lailla kiinnostavien kohteiden mukaan.

Vaikka olemme harjaantuneet valitsemaan oivaltavia näkökulmia, kokemuksen röyheällä rintaäänellä voimme todeta, että paras mahdollinen näkökulma syntyy yhteistyössä asiakkaan kanssa. Asiakkaalla kun on aina meitä parempi näkemys omasta toimialastaan: sen menneisyydestä, nykyisyydestä ja tulevaisuudesta. Meidän tehtävämme on sitten hioa se timanttinen näkökulma lopulliseen muottiinsa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *