Hyvä tarina on myyntivaltti

Mistä myyjämme tarinoivat asiakkaiden kanssa päivittäin? Mitä asiakkaat heiltä kysyvät? Millaisilla sanoilla he turisevat palveluistamme ja tuotteistamme?

Näihin kysymyksiin vastaamme nyt meidän tarinantunnustelijoidemme eli myyntitykkiemme suulla.

Ollaanhan me kerran jos toisenkin törmätty tilanteeseen, jossa asiakas on ollut vähän rillit huurussa, eikä ole aivan ymmärtänyt oman tarinansa hienoutta ja matkan varrella sattuneita mielenkiintoisia tapahtumia. Siis juuri niitä juttuja, jotka tulisi jakaa ehdottomasti muillekin! Saattaahan tuo suomalainen mielenlaatu olla tunnetusti hieman liian vaatimaton ajattelemaan, että minun tai meidän tarina olisi muidenkin mielestä oikeasti kiinnostava. Siksi asiakas täytyy saada heti ensitöiksi oivaltamaan, miksi juuri heidän yrityksensä tarvitsee tarinoita ja niiden tallentamista. Yhtään haihattelematta, todellisuudessahan jokainen organisaatio niitä tarvitsee.

Kun lupsakoiden keskustelujen jälkeen syntyy yhteisymmärrys siitä, kuinka arvokas se organisaation oma tarina todella on ulospäin kerrottuna, seuraavaksi mietitään tiukasti myssyt päässä, missä tai kenellä vuosien tapahtumat olisivat muistissa: Penan kansioissa, Pirjon pöytälaatikoissa vai Petterin povitaskussa. Tässä kohtaa yleensä myös havaitaan, että tarinathan todella kannattaa tallentaa kiireen vilkkaa, sillä usein tarinan parhaiten muistavat henkilöt ovat joko harmaahapsia, elleivät jopa edesmenneitä tai he ovat lentäneet muuttolinnun lailla muille maille.

Tarinan tallentamisen jälkeen seuraa seuraava pihvi: kuinka tarinaa sitten voidaan hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla. Vaihtoehtojahan on lähes tulkoon loputtomasti, ja tunne on kuin karkkikaupan hyllyllä. Tällöin auttaa, jos asiakkaalle pystyy havainnollisesti kuvaamaan konkreettisia tapoja hyödyntää organisaation tarinaa. Silloin ei leijuta vaaleanpunaisissa pilvihattaroissa eikä tikkaritaivaassa, vaan kouraantuntuvien esimerkkien äärellä. Silloin lyödään esimerkit tiskiin niin, että heilahtaa.

Tarinoita voi hyödyntää loistavasti yrityksen markkinoinnissa ja viestinnässä, jolloin niin asiakkaat kuin yhteistyökumppanitkin ymmärtävät toiminnan juuret ja tarinan kautta kumpuavat arvot, joiden mukaan organisaatio toimii. Tarina iskee niin kotimaan markkinoilla kuin vientimarkkinoillakin. Vähintään yhtä tärkeä tapa hyödyntää tarinaa on käyttää sitä sisäisesti omassa organisaatiossa. Tarina sitouttaa, perehdyttää ja kouluttaa uutta ja vanhaa henkilöstöä viestimään organisaatiosta juuri sellaisella terveellä ylpeydellä, jonka vuosien tai jopa vuosikymmenten mittainen arvokas ja mielenkiintoinen historia on ansainnut. Historiaa ei siis ole syytä väheksyä vaan nostaa se arvoiselleen jalustalle.

Jokaisella organisaatiolla on taustallaan ainutkertaisia tarinoita, mutta vielä harmittavan harva toimija on tajunnut niitä työstää ja hyödyntää.

Tässä vaiheessa me astumme valokeilaan ja näytämme, mistä on elämänmakuiset tarinat tehty. Salonkikelpoisuudesta viis, kunhan tarina on sopivan rouhea ja rehellinen. Toivottavasti saamme pian tutustua myös sinun yrityksesi tarinaan!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *