Jos tarinat ovat viihdettä, tositarinat ovat vielä parempaa viihdettä

Jokainen on joskus kuullut tarinan, joka koskettaa ja tempaisee mukaansa. Sellaisen, joka saa hymyn suupieliin tai silmät kostumaan. Sen ei tarvitse olla elokuvan loppuhuipennus, vaan pala ihan tavallista elämää.

Koska jokaisen organisaation historiaan mahtuu valtava määrä sattumuksia ja niihin liittyviä tarinoita, tarinallisuus toimii tehokkaana työkaluna myös yritysviestinnässä. Tarinat saavat polttoainetta yhtä lailla niistä hetkistä, kun asiat ovat loksahdelleet onnellisesti kohdalleen ja niistä, kun kaikki on tuntunut ylivoimaiselta vuorenvalloitukselta.

Jokainen tarina pitää sisällään jotakin arvokasta – sellaista, joka herättää tunteita.
Tarinallinen viestintä on tehokeino, jolla yritys erottuu massasta ja luo kilpailuetua itselleen. Näin sanotaan oppikirjoissa, ja se on myös totta. Jokaisen organisaation menneisyys on ainutkertainen, joten sitä on vaikeaa, ellei jopa mahdotonta, kopioida. Kukapa haluaisi imitoida ja ratsastaa toisen siivellä, kun omista vahvuuksista voi rakentaa vielä vakuuttavamman brändin. Siksi omat uniikit tarinat on syytä tiedostaa ja ottaa niistä kaikki hyöty irti, sillä tarinallistaminen tukee erityisesti yrityksen markkinointia ja myyntiä.

Etulyöntiasema markkinoilla ei varmasti ole yhdellekään yritykselle pahitteeksi.

Tarinallistamisessa yritykselle rakennetaan ydintarina, johon kaikki pienemmät tarinat kietoutuvat koalan käpälien lailla. Tarinoiden avulla asioita linkitetään yhteen siten, että asiakkaan ymmärrys palvelun tai tuotteen merkityksestä juuri hänelle syvenee. Potentiaalinen asiakas pitää saada oivaltamaan, miksi tuote tai palvelu on häntä varten ja miksi hänen täytyisi siitä maksaa. Yhtä lailla retroista tuulipuvuista tai olkatopatuista kauluspaidoista voi tulla trendikkäitä ja haluttuja tuotteita, kun ne brändätään oikein. Tarinoilla voidaan luoda uudenlaista hohtoa, kun tuotteet ja palvelut esitetään kiinnostavasti ja elämyksellisesti. Ripaus pippuria, sipaisu glitteriä ja tujaus Giniä, niin johan alkaa tapahtua!
Parhaimmillaan tarina herättää tarpeen, jonka turvin asiakas voi hyvällä omallatunnolla tehdä ostopäätöksen.

Kun asiakas on vakuuttunut tarinasta, se sitouttaa hänet aivan uudella tavalla.

Kun on esimerkiksi kerran tottunut käyttämään Applen tuotteita ja todennut ne toimiviksi, luottaa niihin todennäköisesti myös jatkossa. Heimohenki tietyn brändin ympärillä vahvistuu entisestään. Hyvin rakennettu tarina rakentaa edelleen positiivisia mielikuvia ja luottamusta, kun se puhuttelee sopivalla tavalla tavoiteltua kohderyhmää. Vakuutetusta asiakkaasta tulee herkästi vakioasiakas.

Tarinallistamisessa yrityksen tuotteelle tai palvelulle, tai koko yritykselle, luodaan myös sellainen konteksti, joka tekee ostamisesta entistä houkuttelevampaa. Kiinnostavat tarinat taivuttavat asiakkaan tekemään lisäostoksia helpommin. Koukuttavilla tarinoilla asiakas saadaan jopa riippuvaiseksi yrityksestä.
Tarinallistamisella luodaan elämyksiä, jotka koukuttavat ja houkuttavat asiakasta.

Vaikka tarinat eivät heti kääntyisikään myyntivoitoiksi, niillä voi olla pitkälle kantava voima: tarinat voivat pulpahtaa ihmisen mieliin vielä myöhemmin ja aktivoida vasta sitten toimimaan. Kun tarina jää mieleen, ihminen suosittelee sitä todennäköisesti myös ystävilleen ja tuttavilleen. Positiivinen viidakkorumpu kaikuu kauas.

Tarinankerronnassa totuus on kaiken alku ja juuri.

Mikään yritys ei ole täydellinen, ja siksi rosot ja säröt matkan varrella kuuluvat asiaan eikä niitä ole syytä peitellä suotta. Epätäydellisyys kiinnostaa, joten rehellinen tarinankerronta nousuineen ja laskuineen saa ihmisen samaistumaan tarinaan herkemmin. Merkityksellinen tarina syntyy yhtä lailla niistä vaiheista, kun yritys on ratsastanut soturin lailla voitosta voittoon, kuin niistäkin, kun on jouduttu heiluttamaan valkoista lippua vastustajalle.

Haluamme kertoa organisaatiosi tarinan juuri sellaisena kuin se on.

Lähteenä käytetty teosta Tarinallistaminen: Palvelukokemuksen punainen lanka (Anne Kalliomäki)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *