Google rakastaa tarinoita

Internetin hakukoneiden kuningas, Google, on tuttu jokaiselle nykyajan kansalaiselle. Halusitpa selvittää, kuka on maailman nopein pikajuoksija tai mikä on kautta aikain menestynein kilpa-auto, kaikki tieto on klikkauksen päässä. Kun jo pelkästään Suomessa tehdään kymmeniä miljoonia Google-hakuja päivässä, voi vain kuvitella, millainen kuhina tietoliikenteen syövereissä käy maailmanlaajuisesti.

Kun puhutaan yritysmaailmasta, näkyvyys verkossa on nykyään jokaisen yrityksen elinehto: jos yritystä ei löydy hakukoneella, sitä ei ole olemassa.

Kun verkko pullistelee yhä enemmän ja enemmän tietoa, tietotulvaan voi hukkua. On helppo jäädä katsomaan vain kilpakumppaneiden kaukana kiitäviä selkiä. Toisaalta kilpailussa voi ja kannattaa pysyä mukana. Hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta tarjoavat onnistumisen edellytykset kiristyvässä kamppailussa näkyvyyden maksimoimiseksi.


Kuva: Keski-Suomen Kauppakamari

Me Kirjakaarella ja Brandialla olemme vasta uudistaneet omat verkkosivumme. Tavoitteenamme on olla Suomen vaikuttavin yritysviestinnän kumppani ja uskottavin tarinankertoja, joten haluamme näkyä ja kuulua. Meidän palvelutarjontamme valttikortti on mieleenpainuva tarinankerronta, jolla erotumme eduksemme massasta. Haluamme, että potentiaaliset asiakkaat löytävät juuri meidät ennen kilpailijoitamme.

Koska koluttavaa ja opittavaa riittää maailman tappiin, mekin koulutamme itseämme säännöllisesti. Olimmekin mukana Keski-Suomen kauppakamarin yhteistyössä Myynninmaailman kanssa toteutetussa hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta -koulutuksessa, joka tarjosi päteviä käytännön vinkkejä siihen, miten omien verkkosivujen näkyvyyttä voi petrata Googlessa. Koulutus oli hyvä poikkileikkaus tärkeimpiin hallittaviin työkaluihin ja toimintatapoihin.

Yksinkertaisimmillaan hakukoneoptimointi eli Search Engine Optimization (SEO) tarkoittaa sitä, että verkkosivut optimoidaan niin, että hakukoneiden kautta sivustolle kertyy mahdollisimman paljon orgaanista eli ilmaista liikennettä. Keskeisten hakusanojen varaan rakennettu, viisaasti linkitetty ja laadukkaasta sisällöstä koostettu sivusto on sellainen, jonka yrityksen potentiaaliset asiakkaat löytävät muita todennäköisemmin.

Googlessa hakusanamainonta taas toteutetaan Google AdWords -mainonnan avulla. Se on keino saada näkyvyyttä Googlen hakutulossivun mainospaikoilla – maksua vastaan. Mainoskampanjaa varten valitaan jälleen sopivat hakusanat ja kirjoitetaan niitä vastaavat mainostekstit. Google näyttää mainosta valittujen hakusanojen mukaan. Klikkaamalla mainosta hakija saapuu verkkosivuillesi. Hakusanamainonnassa vain jokainen toteutunut klikkaus maksaa.

Haluamme olla se yritys, jonka puoleen käännytään ensimmäisenä, kun mikä tahansa yritys tai organisaatio kaipaa apua vaikuttavaan tarinalliseen viestintään.

Jotta omat verkkosivut saa näkymään mahdollisimman monen verkonkäyttäjän hakukonetuloksissa, hakukoneoptimointia ja hakusanamainontaa kannattaa toteuttaa rinta rinnan. Parhaimmillaan molemmista saa sellaista tehoa, jolla voi olla ennennäkemättömiä vaikutuksia. Tavoitteena on, että yritys saa entistä enemmän verkkosivukävijöitä, uusia kontakteja ja potentiaalisia asiakkaita. Kaiken takana on kuitenkin myynnin kasvattaminen, koska ilman myyntiä yksikään yritys ei menesty.

Otammekin nyt omalla osaamisellamme eli organisaatioviestinnän erilaisiin tarpeisiin taipuvalla tehokkaalla tarinankerronnalla sellaisen etumatkan Googlen kilpakentillä, että jäämme takuulla mieleen. Haluamme olla se yritys, jonka puoleen käännytään ensimmäisenä, kun mikä tahansa yritys tai organisaatio kaipaa apua vaikuttavaan tarinalliseen viestintään. Me rakastamme tarinoita – niin myös Google. Vaikutetaan tarinoilla yhdessä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *